Přejít k obsahu

Tiskové zprávy 2017

Inovace technického vzdělávání začíná u učitelů

Jedenáctý ročník Olympiády techniky Plzeň uspořádala v úterý 23. května v plzeňském kongresovém centru Courtyard-Marriott katedra matematiky, fyziky a technické výchovy Fakulty pedagogické Západočeské univerzity v Plzni. Zúčastnilo se ho téměř 50 studentů z devíti univerzit pěti států. Cílem akce je umožnit výměnu zkušeností mezi studenty učitelských oborů zaměřených na techniku, upozornit na nutnost kvalitního technického vzdělávání a na aktuální trendy ve výuce technických předmětů.

Mezi prezentovanými projekty vynikl, a to i svým ztvárněním, projekt studentů z Pedagogické fakulty v Banské Bystrici, představující zážitkovým způsobem středověké technické dovednosti. Tým studentů nastoupil k prezentaci oděn do středověkých obleků včetně loveckého i kuchařského vybavení. Pro odbornou porotu a diváky si připravili i drobné středověké pohoštění. Studentka Anastasia Karagiannopulou z Řecka uvedla výsledky svého výzkumu z oblasti využití sociálních sítí. Slovinská studentka Lara Koglot přijela do Plzně s projektem inovativních environmentálních proměn námořního mola v Portoroži.

„Silné zastoupení mají tradičně české univerzity. Výprava z brněnské Masarykovy univerzity doslova protlačila přes ucpanou dálnici D1 velké modelové kolejiště i s regulací a systémem pro řízení vlaků. Poprvé jsme na Olympiádě techniky Plzeň mohli přivítat i studenty Technické univerzity v Českých Budějovicích. Bratři Kůsovi přijeli s projektem v podobě zajímavé reálné závodní buginy plné nových řešení,“ uvedl Jan Krotký z pořádající katedry.

Nejvíce prezentujících a zároveň soutěžících bylo z domovské Západočeské univerzity v Plzni. K vidění byly projekty výzkumného i praktického charakteru. Kolektiv studenta Tomáše Průchy vyvinul model nákladní lodi ovládané mobilním telefonem s dosahem přes 50 metrů. Tato loď je plně funkční a slouží k distribuci krmiva pro ryby. Celý rok se studenti Martin Červený a Jiří Kratochvíl zabývali inovací modelu aerodynamického tunelu. Nová varianta je teď schopna měřit jak rychlost větru, tak i sílu, kterou je těleso z tunelu vytlačováno.

Výsledky: V sekci odborných didaktických a multimediálních prací ocenila porota prvním místem dalšího řeckého účastníka Vasileiose Kasiolase s prací o využití cloud computingu ve vzdělávání. V podsekci bylo druhé první místo uděleno zmiňovanému projektu středověkých technických dovedností slovenských studentů z Banské Bystrice. Skvělá druhá místa obsadily naše studentky, a to Pavla Karpíšková s prací o hodnocení výrobků žáků a studentka Gabriela Kaufnerová s projektem „Děti pomáhají dětem“. Třetí místo obsadil student ze slovenské Nitry s inovativním internetovým rádiem a jeho kolega s multimediální podporou vzdělávání.

V sekci odborných prací si odnesli první místo zaslouženě domácí studenti s modelem zavážecí loďky pro rybáře a studenti z Českých Budějovic s projektem stavby buginy. Také studenti z brněnské fakulty nezklamali a z Plzně si odváží krásná druhá a třetí místa.

Soutěžní přehlídka se konala pod záštitou Západočeské univerzity v Plzni, Magistrátu města Plzně, společnosti Czech Didac a Svazu průmyslu a dopravy. Letos byla doprovodnou akcí i vernisáž výstavy fotografa Čeňka Vladaře s tématem „Ženy a technika“, která bude po dobu června a července zdobit vestibul Fakulty pedagogické ZČU na Klatovské třídě 51.

Podrobné informace o letošním ročníku a sborník příspěvků najdou zájemci na adrese www.olympiadatechniky.cz.



24.05.17
  • Olympiáda techniky Plzeň 2017
  • Olympiáda techniky Plzeň 2017
  • Olympiáda techniky Plzeň 2017

Zpět na seznam

Patička